2. Eindgebruikersdiensten via desktop
- Auteur
- Aanmaak
25 jan 2004 09:31
- Aangepast door
- Aangepast op
22 sep 2005 16:43
- Oud BVV nr
2078
2.1. Abstract
Dit document beschrijft de manier waarop een bibliotheek diensten aan haar lezers kan aanbieden:
Opvragen persoonlijke gegevens incl. (sinds release 3.00):
Overzicht openstaande schuld
Info over uitsluiting
Toon/print mijn volledige lenersinfo : toont in een apart scherm de persoonlijke leeninfo, overzicht van geleende en gereserveerde werken
Toon/print de volledige leeninfo van mezelf en mijn verwanten: idem, maar ook voor alle gekoppelde lezers. Meer over koppeling van lezers in Gekoppelde eindgebruikers.
Opvragen overzicht geleende werken
Opvragen overzicht van uitstaande reservaties
Verlengen van geleende werken
Het aanbieden van deze diensten is mogelijk sinds Brocade release 2.03. In de toekomst zullen nog andere diensten worden toegevoegd.
2.2. Inleiding
Om diensten voor gebruikers op te kunnen zetten, moet gebruik gemaakt worden van Brocade desktops. Indien u niet vertrouwd bent met het concept van een desktop, lees dan eerst Desktop opzetten. Voor meer technische informatie verwijzen we naar Desktop: technische achtergronden.
In dit document wordt een voorbeeld gegeven van een mogelijke desktop voor de lezer. Achtereenvolgens worden behandeld:
Opzetten desktop
Stijlkenmerken van een desktop
Toevoegen van services
Aanpassen van meta-informatie (objectklassen, gebruikersklassen, leensysteem, eindgebruikerssysteem, werkstation)
2.3. Desktop
Via Desktops [link] voegen we een desktop toe met als identifier hha
. We vullen als volgt de meta-informatie in
2.3.1. Algemeen
- Actief
aangevinkt
- Apart block voor icoon
niet aangevinkt
- Standaarddesktop
niet aangevinkt
- Standaardtaal
N
- Geassocieerde leensystemen:
HHA
. We gaan de desktop gebruiken om informatie uit het leensysteem te tonen. Brocade moet daarom weten uit welk leensysteem de informatie dient gehaald. Het is mogelijk om meer dan één leensysteem op te geven. Stel dat je bijvoorbeeld wil toelaten dat zowel UA- als HHA-lezers zich kunnen authenticeren en leeninformatie opvragen, dan moet je ook de identifiers van beide leensystemen hier opnemen. In dat geval moet je trouwens ook verderop in het onderdeelAuthenticatie
de identifiers van beide eindgebruikerssystemen opnemen.- Standaardgebruiker
desktop
- Alert:
1
(minuut)
2.3.2. Authenticatie
- Wanneer
Kies voor de optie
Indien nog niet geauthenticeerd of max. geldigheidsduur verstreken is
. Dit zorgt ervoor dat wanneer de desktop wordt opgestart, er meteen gevraagd wordt naar userid en wachtwoord (tenzij natuurlijk de gebruiker zich kort daarvoor al had aangemeld).- Inlog in Brocade geldt als authenticatie
- het aanvinken van deze optie zorgt ervoor dat - wanneer je al bent ingelogd op Brocade - je niet nog eens een keer extra moet inloggen om je leeninformatie op te vragen. Let wel: deze optie werkt enkel
Indien je Brocade userid gelijk is aan het userid zoals ingegeven in het lenersbestand
op voorwaarde dat aan de desktop slechts 1 eindgebruikerssysteem gekoppeld is
- Maximale geldigheidsduur
maximum duur in minuten. Als er binnen die periode geen verdere activiteit is wordt er automatisch uitgelogd. We geven hier als wa
- Tekst bij identificatieveld
vul hier de tekst in (N, E, F, D, U) die het veld identificatie dient vooraf te gaan. We vullen als waarde bijvoorbeeld in:
Gebruikersidentificatie, Userid, Identificatie
- Tekst bij wachtwoordveld
vul hier de tekst in (N, E, F, D, U) die het veld paswoord dient vooraf te gaan. We vullen als waarde bijvoorbeeld in:
Wachtwoord, Password, Mot de passe
- Tekst bij veld eindgebruikerssystemen
vul hier de tekst in (N, E, F, D, U) die het veld eindgebruikerssysteem dient vooraf te gaan. We vullen als waarde bijvoorbeeld in:
Instelling, Institution, Institution
- Eindgebruikerssystemen
geef hier de eindgebruikerssystemen tegenover dewelke Brocade de eindgebruiker moet authenticeren. Indien je slechts één systeem opgeeft, zal Brocade enkel vragen naar identificatie en wachtwoord. Geef je meer dan één systeem op, dan zal Brocade aan de gebruiker vragen tegenover welk eindgebruikerssysteem hij/zij zich wenst aan te melden. In het aanmeldscherm toont Brocade de verwoording van het eindgebruikerssysteem. Pas eventueel de omschrijving van het eindgebruikerssysteem aan (Via Eindgebruikers - Beheersfuncties - Eindgebruikerssystemen [link]).
- Extra tekst op authenticatie scherm
vul hier een tekst in (N, E, F, D, U) die op he aanmeldscherm dient te verschijnen. Deze tekst kan bijvoorbeeld verwijzen naar de procedure voor registratie en naar een adres dat de gebruiker kan contacteren voor meer informatie.
2.3.4. Diensten
- Standaarddienst
euiam
- Diensten
vul volgende diensten in
euiam euself eusagn eursv SYS_language SYS_logout
- Verborgen diensten
niets invullen
2.4. Stijlkenmerken van de desktop
Een desktop komt met een aantal stijlkenmerken. Het gaat hier met name om iconen (image files) en stylesheets. Deze stylesheets zijn tekstbestanden met extensie *.css
. Deze bestanden volgen de CSS (Cascading Style Sheet) richtlijnen. Deze bestanden (css-files en icons) kan je op je lokale PC aanmaken en editeren. De procedure is dan als volgt:
Pas de bestanden lokaal aan
Groepeer alle bestanden (css-bestanden, icons) in één zip-bestand
Laadt het zip bestand op via de functie Opladen van een bestand
Registreer het formulier met de meta-informatie van de desktop
Er zijn standaard vier css-files:
menu.css: stijlkenmerken van de frame met het menu
service.css: stijlkenmerken van het frame waarin de service wordt gepubliceerd
icon.css: stijl van het frame dat het icoon bevat (Enkel van toepassing indien de optie Apart frame voor icoon werd aangevinkt.
alert.css: stijl van de alert frame
Wij kiezen voor volgende css-files
menu.css
body
{
}
/*
Het menu werkt in 2 'modes': anoniem en geauthenticeerd. Het -element kan aangepast worden naargelang de situatie
*/
#anonymous {
color: black;
background: url(../images/menuan.gif) maroon;
background-repeat: repeat;
}
#authenticated {
color: black;
background: url(../images/menuac.gif) black;
background-repeat: repeat;
}
/* Ingevoegde tekst */
.insertedtext { }
/* Navigatiebalk */
#navbar
{
/* background: rgb(17%,20%,50%); */
background-color: transparent;
}
/* Menu items */
ul.menu-system li a
{
color: rgb(94%,94%,98%);
font-size: 0.9166em;
font-weight: bold;
}
/* Menu items onmouseover*/
ul.menu-system li a:hover
{
color: yellow;
}
/* Menu items visited */
ul.menu-system li a:visited
{
}
/* Menu item header */
.menu-header
{
font-size: 150%;
font-weight: bold;
padding-bottom: 10px;
padding-top: 10px;
color: yellow;
}
/* Submenu algemeen */
ul.menu-system li ul
{
color: black;
background-color: rgb(97%,97%,97%);
}
/* Submenu items */
ul.menu-system li ul a
{
color: black;
font-size: 0.9166em;
}
/* Submenu items onmouseover */
ul.menu-system li ul a:hover
{
color: yellow;
background-color: rgb(58%,63%,93%);
}
/* Submenu items visited */
ul.menu-system li ul a:visited
{
}
/* Submenu item header */
.submenu-header
{
font-size: 150%;
font-weight: bold;
padding-bottom: 10px;
padding-top: 10px;
}
service.css
body {
font-family: Verdana, Helvetica, sans-serif;
font-size: 9pt;
text-align: left;
color: black;
background-color: #FFFFDD;
/* background-image: url(../images/blackmenu.gif); */
/* background-repeat: repeat; */
}
th {
font-family: Verdana, Helvetica, sans-serif;
font-size: 9pt;
text-align: left;
vertical-align: top;
}
td {
font-family: Verdana, Helvetica, sans-serif;
font-size: 9pt;
text-align: left;
vertical-align: top;
}
tr {
font-family: Verdana, Helvetica, sans-serif;
font-size: 9pt;
text-align: left;
}
A:link, A:visited, A:active { text-decoration: underline; color: black }
.taskbar {
}
.taskbar-button {
font-size: 65%;
}
.tableheader {
color: white;
background: #006666;
}
.servicelibrary {
font-size: 125%;
font-weight: bold;
color: brown;
}
/* Titel korte beschrijving */
.serviceshortdescriptiontitle {
font-weight: bold;
}
/* 2de (uniforme) titel korte beschrijving */
.serviceshortdescriptionsecondtitle {
}
/* Auteur korte beschrijving */
.serviceshortdescriptionauthor {
}
/* Impressum korte beschrijving */
.serviceshortdescriptionimpressum {
font-size: 85%;
}
.newsletter-header {
font-weight: bold;
font-size: 140%;
margin-bottom:1em;
margin-top:0em;
}
.newsletter-nonews {
font-weight: bold;
margin-left: 2em;
margin-bottom:1em;
margin-top:1em;
}
.newsletter-title {
font-weight: bold;
font-size: 120%;
margin-bottom:1em;
margin-top:1em;
}
.newsletter-item {
margin-bottom:1em;
margin-left: 2em;
margin-right: 2em;
margin-bottom:2em;
margin-top:0em;
}
.date {
}
.serviceloi { font-size: 75%; color: brown; }
/* Stijlelementen inlog scherm */
.authentication-password { text-align: left; }
.authentication-submit { text-align: center; }
.authentication-userid { text-align: left; }
.authentication-text { text-align: left; }
/* Stijlelementen persoonlijke gegevens */
.euser-head-fn { }
.euser-fn { font-weight: bold; }
.euser-head-vn { }
.euser-vn { font-weight: bold; }
.euser-eloi { }
.euser-head-eloi { }
.euser-head-email { }
.euser-email { }
.euser-head-wsite { }
.euser-wsite { }
.euser-head-nee { }
.euser-nee { }
.euser-head-lg { }
.euser-lg { }
.euser-head-next { }
.euser-next { }
.euser-head-mesg { }
.euser-msg { color: maroon; }
.euser-adres-type { color: black }
.euser-adres-street { }
.euser-adres-phone { }
.euser-adres-city { }
.euser-intro { margin-top: 3em; margin-bottom: 1em; font-style: italic; }
.euser-nothingloaned { font-style: italic; color: maroon; margin-top: 3em; margin-bottom: 1em; }
.euser-nothingrsv { font-style: italic; color: maroon; margin-top: 3em; margin-bottom: 1em; }
/* Stijlelementen overzicht geleende documenten */
.loan-list-table-trtoday { color: green; }
.loan-list-table-th { vertical-align: top; background-color: #CCCCCC }
.loan-list-table-trok { color: green; }
.loan-list-table-td { }
.loan-list-table { }
.loan-list-table-trtoolate { color: maroon; }
.loan-list-intro { font-style: italic; margin-top: 3em; margin-bottom: 1em; }
.loan-nothingloaned { font-style: italic; color: maroon; margin-top: 3em; margin-bottom: 1em; }
.loan-list-table-trtotal { }
.loan-list-table-total-header { }
.loan-list-table-total-value { }
/* Stijlelementen overzicht gereserveerde documenten */
.rsv-list-table-th { vertical-align: top; background-color: #CCCCCC }
.rsv-list-table-trbeschikbaar { color: maroon; }
.rsv-list-table-td { }
.rsv-list-table-tronbekend { }
.rsv-list-intro { font-style: italic; margin-top: 3em; margin-bottom: 1em; }
.rsv-list-table-trwachtrij { }
.rsv-list-table-trgeleend { }
.rsv-list-table { }
/* Stijlelementen verlengen geleende documenten */
.again-list-table-trbeschikbaar { color: maroon; }
.again-list-table-trwachtrij { }
.again-list-table-td { }
.again-list-table-trgeleend { }
.again-list-table-tronbekend { }
.again-list-intro { font-style: italic; margin-top: 3em; margin-bottom: 1em; }
.again-list-table { }
.again-list-table-trtotal { }
.again-list-table-total-header { font-style: italic; }
.again-list-table-th { vertical-align: top; background-color: #CCCCCC }
.again-list-table-trtoday { color: green; }
.again-list-table-trtoolate { color: maroon; }
.again-list-table-trok { }
2.5. Toevoegen van services
We hebben onze desktop nu gedefinieerd, we hebben een aantal services en stijlkenmerken toegevoegd. Onze desktop is nu klaar voor gebruik. We kunnen de desktop opstarten met de URL https://dev.anet.be/desktop/hha
. De desktop start dan op in het Nederlands
(standaard taal) en met de standaard service euiam
(Contactgegevens). Aangezien we ons nog niet eerder hadden aangemeld, verschijnt in eerste instantie het scherm met gebruikersidentificatie en wachtwoord.
Indien we nu bestaande services willen wijzigen, moeten we dat doen via Services [link].
opgelet!
Een aantal services worden in verschillende desktops gebruikt. Het wijzigen van een benaming van een service is dus meteen zichtbaar in alle desktops. Overleg dus vooraf met je collega's.
Elke service komt met een verwoording. Geef steeds de verwoordingen in de diverse talen.
Een service van het type
applicatie
ofsysteem
wordt getoond als een optie in het menu frame. Je kan echter ook een service definiëren als submenu met daaraan gekoppeld de individuele services. In dat geval opent zich een submenu wanneer de gebruiker zich met de muis positioneert op de service. Zie bijvoorbeeld menu-entry Lezergegevens in de desktophttps://dev.anet.be/desktop/devteam
2.6. Aanpassen meta-informatie
De eindgebruikersdiensten in de desktop maken ook gebruik van meta-informatie die elders in Brocade aanwezig is. Het gaat daarbij vooral om verwoordingen van diverse codes. Vergeet niet dat de lezer in de desktop kan wijzigen van taal. Daarom is het belangrijk dat de vertalingen van de codes ook zijn ingevuld in Brocade. Hieronder volgt een overzicht van na te kijken meta-informatie:
Objectklassen:
Ga na of de verwoordingen van de objectklassen correct vertaald zijn. Deze verwoording wordt getoond in het overzicht van geleende/te verlengen werken.
Bibliotheekdiensten voor de eindgebruiker:
De dienst SVER (=Zelf verlengen door de eindgebruiker ) moet bestaan.
Gebruikersklassen:
In het beheer van de gebruikersklassen moet in het veld Bibliotheekdiensten de service SVER opgenomen worden bij de gebruikersklassen aan dewelke de service wordt aangeboden.
Het veld Intro voor zelf verlengen door een eindgebruiker bevat een inleidende tekst die getoond wordt wanneer het overzicht van de te verlengen objecten wordt opgevraagd. Vul hier een passende tekst in (minstens in N, E en F). Deze tekst vul je best ook in voor de gebruikersklassen voor wie het zelf verlengen niet van toepassing is (= service SVER is niet opgenomen als service). Op die manier wordt een passende foutboodschap getoond wanneer een dergelijke gebruiker toch zijn materialen zou willen verlengen.
Leensysteem:
In het beheer van het leensysteem is er een veld
Intro voor lijst geleende werken door een eindgebruiker
. Dit veld bevat een inleidende tekst die getoond wordt wanneer het overzicht van geleende werken getoond wordt. Vul hier een passende tekst in (minstens in N, E en F).In het beheer van het leensysteem moet het veld
Actueel toegelaten diensten
de waarde SVER bevatten.In het beheer van het leensysteem is er een veld
Intro voor lijst gereserveerde werken door een eindgebruiker
. Dit veld bevat een inleidende tekst die getoond wordt wanneer het overzicht van reservaties getoond wordt. Vul hier een passende tekst in (minstens in N, E en F).In het beheer van het leensysteem is er een veld
Publiekscatalogus geassocieerd met dit leensysteem
. Neem hier de verwijzing naar de gepaste OPAC op. Wanneer de lezer in het overzicht van geleende/te verlengen werken een titel aanklikt, dan wordt er doorgelinkt naar de volledige titelbeschrijving in de OPAC zoals hier aangeduid.In het beheer van het leensysteem is er een veld
Desktop geassocieerd met dit leensysteem
. Neem hier de verwijzing naar de gepaste desktop op. Wanneer de lezer in het overzicht van geleende/te verlengen werken een titel aanklikt, dan wordt de OPAC opgestart met als desktop variabele, de desktop zoals die hier wordt ingegeven. Geef je geen desktop op, dan wordt de OPAC opgestart met dezelfde desktop als degene die op dat ogenblik actief is. Met andere woorden: je moet dit veld enkel invullen indien je de OPAC wil opstarten met een andere desktop dan degene waarmee de eindgebruikersdiensten worden opgestart.In het beheer van het leensysteem is er een veld
Werkstation geassocieerd met dit leensysteem
. Neem hier de verwijzing naar het gepaste werkstation op. Wanneer de lezer in het overzicht van geleende/te verlengen werken een titel aanklikt, dan wordt de OPAC opgestart met als werkstation variabele, het werkstation zoals dat hier wordt ingegeven (bv. belangrijk voor sortering van de instellingen in de volledige beschrijving).
Eindgebruikerssysteem:
In het beheer van het eindgebruikerssysteem is er een veld
Formule voor authenticatie
. Wanneer de lezer zich aanmeldt, wordt het ingegeven id en wachtwoord vergeleken met wat in het lenersrecord aanwezig is. Het is echter ook mogelijk om de lezer te authenticeren met behulp van andere criteria (bijvoorbeeld de combinatie streepjescode en geboortedatum). In dat geval moet in het veldFormule voor authenticatie
de gepaste M-executable worden opgenomen. Deze executable wordt dan geactiveerd nadat authenticatie tegenover user-id en wachtwoord zoals ingegeven in het lenersrecord niet lukte.In het beheer van het gebruikerssysteem is er een veld
Intro voor persoonlijke informatie eindgebruikers
. Dit veld bevat een inleidende tekst die getoond wordt wanneer de lezer zijn persoonlijke gegevens opvraagt. Vul hier een passende tekst in (minstens in N, E en F)
Werkstation:
In het beheer van het werkstation is er een veld
Verwoording voor de eindgebruiker
. Deze verwoording wordt getoond in het overzicht geleende/te verlengen werken en in het overzicht van uitstaande reservaties. Vul een passende tekst in (minstens in N, E en F).In het beheer van het werkstation is er een veld
HTML-beschrijving van deze plaats
. Deze beschrijving wordt getoond wanneer de lezer in het overzicht geleende/te verlengen werken en in het overzicht van uitstaande reservaties doorklikt op de locatie. Vul een passende tekst in (minstens in N, E en F) en verwijs daarbij naar de home page van je bibliotheek of naar andere pagina's waar de lezer meer info kan verkrijgen.In het beheer van het werkstation is er een veld
Default eindgebruikerssysteem voor authenticatie
. Gebruik deze optie indien je desktop gekoppeld is aan meer dan één eindgebruikerssysteem. In dat geval wordt in de desktop aan de gebruiker een keuze geboden. De volgorde waarin de eindgebruikerssystemen in de keuzelijst worden getoond is afhankelijk van het werkstation waarmee de desktop wordt opgestart. Voorbeeld :- desktop
hha
heeft als eindgebruikerssystemenUA; HHA
- Op het aanlogscherm van de desktop wordt als keuze geboden
Universiteit Antwerpen
Lessius Hogeschool - Dept. Handelswetenschappen
- desktop
Bij het werkstation
HHA-LZ
geven we nu als default eindgebruikerssysteemHHA
We starten de desktop nu terug op maar nu met een extra parameter, nl.
workstation
: https://dev.anet.be/desktop/hha?workstation=HHA-LZOp de inlogpagina van de desktop wordt nu eerst Lessius vermeld en dan pas UA
Afdrukken van ticket vanuit desktop. In het overzicht van de geleende werken kan een knop worden getoond die aan de lezer toelaat om een ticket met geleende werken af te drukken op een ticketprinter. Dit ticket is identiek aan het ticket dat vanuit Brocade kan worden afgedrukt. De print knop wordt enkel getoond / werkt enkel:
Indien de desktop gekoppeld is aan een werkstation waarop de ticketprinting geparametriseerd is. Geef in de opstart url van de desktop het gepaste werkstation mee als extra parameter.
Indien op de PC waar de desktop draait,
Localexec
geïnstalleerd werdIndien de desktop PC is uitgerust met een ticketprinter
Leenparameters:
De lezer kan via de service
Verlengen
zelf zijn geleende materialen verlengen. Bij het verlengen worden de leenparameters toegepast. Verlengen is niet mogelijk:
Indien maximum aantal verlengingen bereikt is
Indien het document gereserveerd is door een andere lezer
Indien inleverdatum overschreden is
Indien de nieuwe datum van teruggave gelijk is aan de huidige datum van teruggave
Indien voor het verlengen door de eindgebruiker andere voorwaarden gelden dan voor de normale verlengprocedure (aan de balie of telefonisch), dan kan er gewerkt worden met een externe factor. In dat geval moet in het leensysteem
de optie
Externe klasse voor verlengen door eindgebruiker
zijn ingevuldmoeten in de tabel met de leenparameters voor deze externe factor de verschillende variabelen zijn ingevuld